Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

Blog Post

Sportdryck för löpare
Uncategorized

Sportdryck för löpare 

Det finns ett överväldigande utbud av livsmedel och drycker som är riktade till löpare, men vilka är värda pengarna? 

När du börjar med löpning kan du lätt fastna i det enorma utbudet av produkter som ska hjälpa dig att springa snabbare, återhämta dig bättre eller gå ner i vikt.

Traditionella sportprodukter inkluderar drycker och geléer, och det är vad man oftast ser på tävlingarna. Vid halvmaraton och längre distanser delas de vanligtvis ut under tävlingen. På föregående sida nämnde vi att du bör undvika sportdrycker om du planerar att löpa i under en timme. Det beror på att du på den nivån har lite utbyte av andra drycker än vatten för att undvika uttorkning. Äter du ordentligt under dagen, både före och efter träning, finns det inget behov av ytterligare bränsle. Det kan bromsa upp en del av det arbete du lagt på löpningen, särskilt som du får i dig extra kalorier. Om du tycker att det är svårt att få i dig tillräckligt med vatten så kan du överväga en sportdryck som endast tillför vätska och inte energi. De smakar mer än vatten och har få kalorier, till exempel High5 Zero. Om du vill prova ett naturligare alternativ kan du Överväga kokosvatten som läskar naturligt, även om smaken inte tilltalar alla.

Om du ska springa i mer än en timme eller om du ska kombinera flera aktiviteter (triathlon, löpning till och från gymmet, ta dig till jobbet till fots etc.) så kan du kan välj sportdrycker som har högre kolhydratnivåer och därigenom fungerar som bränsle. En gelé har samma funktion, men är tjockare
i konsistensen. Dessa har emellertid testas vetenskapligt och forskare har kommit framtill att du lika gärna kan dricka vatten och ha några nävar russin i fickan. Det är ett mycket billigare alternativ som ger samma effekt. Protein är en annan viktig faktor för löpare. Bäst är att få det i sig naturligt genom kosten, men du kan också hitta proteinbaserade sportprodukter. Den mest populära bland löpare är en återhämtningsshake, som har
rätt blandning av kolhydrater och proteiner som underlättar återhämtningen och startar reparationen av musklerna. Om du inte får i dig tillräckligt med protein, om du till exempel är vegetarian eller vegan, så är det ett enkelt sätt att tillgodogöra sig proteiner på, så att kroppen får hjälp att  återhämta sig. Som tidigare har nämnts så innehåller de många kalorier. Använd dem endast efter särskilt hård träning eller tävling, inte varje gång du springer.

Proteinbaserade produkter som proteinshakes och proteinbars används ofta av de som tränar styrketräning och bodybuilding. Det finns massor av möjligheter där ute. Om du känner att du behöver en extra skjuts, prova proteinpulver (vassle) som du kan tillsätta i en smoothie efter löpningen för
att påskynda muskelreparationen. Om du kombinerar löpning med styrketräning och vill behålla, eller öka, muskelmassan kan du leta efter en sort  med högre proteininnehåll.

Om du försöker gå ner i vikt bör du emellertid begränsa hur mycket du äter, även om det finns många produkter på marknaden som är avsedda för både viktminskning och muskeluppbyggnad. Det har i på sistone skett en övergång mot mer naturlig sportnäring eftersom många föredrar renare» energi- och proteinkällor vid löpning. Om du inte gillar tanken på att få i dig sportdrycker eller geléer fulla av e-ämnen kan du som sagt dricka vatten eller saft och ha med dig ett par nävar torkad frukt och nötter. Du kan göra din egen sportdryck genom att blanda vatten med fruktjuice och tillsätta en nypa salt. Chiafrö ogch linfrö är populära om du vill införliva mer protein och omega-3 i din löparkost. Du kan med fördel blanda det i havregrynsgröten sä får du mer smak, eller tillsätta lite i smoothien så blir den krämigare.

 

TIPS: Sportprodukter kan innehålla ingredienser som socker, artificiella sötningsmedel, konserveringsmedel och konstgjorda smakämnen.  Var observant på innehållet istället för att lita blint på påståendena på emballagen (som ska få dig att köpa produkten). Det är inte nödvändigtvis bättre än en vanlig, hälsosam och varierad kosthållning.

 

Related posts

Kommentera

Required fields are marked *